به گزارش خبرنگار خودروکار، بنابر گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر کرده، بیشتر خودروهای حاضر در جاده ها و خیابان های کشور را محصولات داخلی به علاوه چهار کشور آلمان، کره، ژاپن و چین تشکیل داده اند. در این بین، خودروهای آلمانی که اتفاقا کمترین تیراژ را در مقایسه با سایر کشورها دارند، دارای بهترین از نظر مشتریان هستند.
بنز و بی ام دبلیو از جمله خودروهای مشهور آلمانی حاضر در بازار ایران به شمار می روند که از قیمت بالایی نیبز برخوردارند.
پس از آلمان ها اما این خودروهای ژاپنی هستند که صاحب رتبه دو در کسب رضایتمندی مشتریان در حوزه کیفیت محصول شده اند.
تویوتا، میتسوبیشی، نیسان و مزدا از جمله شرکت های معتبر ژاپنی حاضر در بازار ایران به شمار می روند که همه آنها نیز از طریق واردات راهی کشور می شوند.
از ژاپنی ها که بگذریم، خودروهای کره ای توانسته اند در جایگاه سوم رضایتمندی مشتریان ایرانی از کیفیت اولیه خودروها، قرار بگیرند. این در شرایطی است که کره ای ها در مقایسه با خودروسازان آلمانی و ژاپنی از تیراژ بالاتری در بازار ایران برخوردارند و این موضوع با قیمت پایین تر آنها (نسبت به رقبای آلمانی و ژاپنی) در ارتباط است.
هیوندایی، کیا و سانگ یانگ، سه خودروساز کره ای بازار ایران به شمار می روند که در حال حاضر تنها کیا به مونتاژ محصول در کشور نیز مشغول است.
سری هم اما به خودروسازان چینی بزنیم، که در رده بندی اعلام شده، جایگاه چهارم را در کسب رضایت مشتریان به دست آورده اند.
خودروهای چینی که در حال حاضر بخش قابل توجهی از بازار ایران را در اختیار دارند، به واسطه محصولاتی مانند چری و لیفان و جک توانسته اند این جایگاه را تصاحب کرده و حتی بالاتر از فرانسوی ها بایستند. در نظرسنجی انجام شده، رده پنجم جدول رضایتمندی مشتریان به خودروهای فرانسوی رسیده و در نهایت این خودروهای داخلی هستند که رده انتهایی را به خود اختصاص داده اند.
با توجه به این رده بندی و گزارشهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندراد ایران مشخص می شود خودروهای کم تیراژ از سطح کیفی بالاتر و پرتیراژها از کیفیت پایین تری در بازار ایران برخوردارند.
انتهای پیام/